Utarło się, że nauka w ciszy jest najbardziej efektywna. Jednak dzisiaj troszkę obalimy ten mit :)

Jest naukowo udowodnione, że ZMIANA MIEJSC DO NAUKI tworzy dodatkowe miejsce w pamięci, o które przyswajana wiedza może się zahaczyć.
A to dlatego, że miejsce służy nam za dodatkowe skojarzenia ze zdobywaną wiedzą (nie do końca uświadomione). Na różnych rzeczach, które nas otaczają możemy zawiesić przyswajane informacje, a nowe miejsce to zestaw nowych rzeczy wspomagających zapamiętywanie.
Gdy uczymy się w tym samym otoczeniu nie mamy do dyspozycji aż tak wielu zmiennych, na których moglibyśmy osadzić nowe informacje. Te same okoliczności szybko przestają zwracać naszą uwagę i nie mają dla nas większego znaczenia.
Co więcej niezależnie w jakich okolicznościach się uczysz (np. pod egzamin) ważne jest, abyś w podobnych okolicznościach go zdawał. Przeprowadzono ciekawe badanie, w którym uczestnicy uczyli się zarówno w hałasie jak i w ciszy, a potem pisali test. Zobacz jak kształtowały się ich wyniki.

PODSUMOWUJĄC RADZIMY:
1. Zmieniać okoliczności, w których się uczysz. Oklepana zasada stałego i cichego miejsca nauki nie ma odzwierciedlenia w badaniach naukowych.
2. Wystarczy czasem mała zmiana miejsca np. nauka w pokoju, w salonie, na balkonie, a innym razem w bibliotece.
3. Jeśli nauka z akompaniamentem muzycznym Ci nie przeszkadza, nie ma przeciwskazań, abyś tak się nie uczył.
Pomocne? :) Napisz komentarz!
Comments